tisdag 21 maj 2013

Vadå äta rent???


Att äta ren mat är nyckeln till ett hälsosamt liv, men vad är egentligen ren mat?

Ren mat är egentligen precis som det låter, så naturliga råvaror som möjligt och desto färre och naturligare ingredienser desto bättre, eftersom kroppen då slipper lägga ner energi på att bryta ner och smälta en massa kemikalier och konserveringsmedel. Det naturliga hjälper också att lättare få i oss det vi behöver eftersom de innehåller massor av vitaminer, mineraler, naturligt socker och nyttiga fetter som gör att vi blir mätt och får en massa energi. Exempel på ren mat är kött, fisk, ägg, grönsaker, fullkornsbröd, havregryn, mjölk och yoghurt och såklart frukt. När jag säger fisk och kyckling så ingår inte t.ex. fiskpinnar, nuggets eller annat tillgjort/friterat. Ni kan läsa mer om ren mat här på Julia Fors blogg, det är hon som skrev boken Bodylicious tillsammans med Sofi Fahrman och hon bloggar jätte mycket om rätt kost och träning. Läste också att de ska skriva en uppföljare av Bodylicious och jag är såååå glad, den boken hjälpte mig att komma bort från alla svältningstankar så vem vet hur mitt liv sett ut idag om jag inte fått boken av Mommy och Daddy? Ser iaf fram emot en massa nya roliga recept och träningspass, har ni läst den boken?
XOXO Izabella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar